TOTAL kommunikasjon
Camilla Colletts vei 1
0258 Oslo
Mobil: 920 80 380
bernt @ total-kommunikasjon.no
Ble du hypnotisert av Hypnotisøren og fikk bakoversveis av Paganinikontrakten, bør du holde deg fast! Ildvitnet kidnapper deg, og du slipper ikke løs før siste ord er lest!
Et mord skjer på et behandlingshjem for destruktive jenter i Nord-Sverige. Et uhyggelig mord. Hele rommet er nedstenket av blod, men ingen har sett noe. Det finnes ingen vitner eller spor som kan avsløre morderen. Et nytt mord skjer samme kveld på Birgittagården, som hjemmet heter. En av jentene, Vicky, er sporløst forsvunnet. Mye tyder på at hun har utført de bestialske mordene og flyktet i panikk. Men hvor er hun?
Du leser Ildvitnet med bankende hjerte og frysninger på ryggen. Det er som en film, der jakten på morderen hele tiden tar voldsomme og uventede vendinger. Hvert svar leder til nye gåter, og det som nettopp var enkelt og glassklart er plutselig labyrintisk. Kepler kan det med å skrive om alvorlige temaer på en uutholdelig spennende måte. Når de i tillegg er unike historiefortellere, blir det uhyggelig bra. Du kaster deg utfor et frådende fossefall allerede fra første side, lar deg rive med, rekker ikke å puste, du må bare videre, videre, hele tiden. Ingen tvil om at Ildvitnet er Keplers klart beste!
Politimannen Joona Linna ser sammenhenger ingen andre ser, nå får vi også vite mer om privatlivet hans. Han utredes for en grov tjenestefeil når mordene i Ildvitnet skjer, men slike bagateller står selvsagt ikke i veien for en etterforsker av hans kaliber. I Stockholm påstår Flora Hansen at hun er et spiritistisk medium, hun lever av å lure folk til å tro at de kan snakke med deres døde, men i denne saken skjer det utrolige. Ingen tror på henne når hun faktisk kommer i kontakt med det hinsidige, bortsett fra Joona Linna etter at han først blir lurt av henne. Tro det eller ei, men det paranormale fenomenet er faktisk både logisk og normalt når etterforskeren til slutt oppsøker henne.
Kepler tar oss med på en real Tour de Force, vi er innom et skummelt slaktehus, en diger demning, et bortgjemt lager for gamle t-banevogner, en enorm bolig av glass og betong i den svenske fjellheimen og sist, men ikke minst denne Birgittagården, der det hele starter. De skaper en ideell skrekkstemning uten å overdrive, og etter hvert vokser også en annen historie frem, som i høyeste grad berører Joona Linna privat. Det står om liv og død også i denne historien, og som vanlig når Kepler lanserer en ny bok: Du føler at du er med i en film du ikke kan stoppe, du er kidnappet av Kepler, det er så levende at du tyr til klisjeer for å beskrive hva du er med på. Det er rett og slett nifst bra.