TOTAL Kommunikasjon
  1. Om TOTAL
  2. Tjenester
  3. Tekster
  4. Kunder
  5. Hjelpere
  6. Stedet for deg som elsker å skrive
  7. Skrivekurs i Firenze?
  8. Kontaktinformasjon

    TOTAL kommunikasjon
    Camilla Colletts vei 1
    0258 Oslo
    Mobil: 920 80 380
    bernt @ total-kommunikasjon.no

  1. Bokomtaler
  2. Forfatterintervjuer
  3. Intervjuer
  4. Kundemagasiner
  5. Produkttekst
  6. Bøker
  7. Skjønnlitterær tekst
  8. Reisesaker
  9. Portretter
  10. Pressemeldinger

Portretter

  1. Petter Stordalen
  2. Torill Berg
  3. Torill Kristiansen
  4. Elisabeth Andreassen
  5. Bibi Graetz
  6. Toralv Maurstad
  7. Elisabeth Grieg
  8. Geir Lippestad
  9. Børge Ousland

Tror på gode tider

Petter Stordalen — Kursene vil alltid svinge, og den neste store bevegelsen er opp. Det gjelder å gripe mulighetene, og å selge de bæra du har …

Hotelleier Petter Stordalen (46) er en av Norges mest vellykkede forretningsmenn. En av dem som ikke sparer på kruttet når han uttaler seg. Han eier hele 165 hoteller med 10 000 ansatte, og har ikke tenkt å stoppe der. For lenge siden sa han at han ville gjøre Choice til den største og beste hotellkjeden i Skandinavia. Nå ser det ut til å gå veien. Ingenting er umulig. Kanskje det er grunnen til at han ikke er som alle andre. Heller ikke når vi spør hvordan han har kommet dit han er i dag.

En sammensveisa gjeng

— Det handler jo om mennesker, sier han etter å ha tenkt seg om noen sekunder. Vi treffer han utenfor Choicekjedens hovedkvarter på Frogner og blir sluset gjennom to skyvedører i oransje plexiglass. Det er liv i den gamle bygningen. Vi blir slått av hvor hyggelige folk er. Kanskje fordi Petter liker mennesker. – Vi er en sammensveisa gjeng. Jeg tror jeg har evnen til å plukke gode medarbeidere, sette dem sammen og få det aller beste ut av hver enkelt, legger han til.

Grip muligheten

Men det handler ikke bare om mennesker. Det handler også om å gripe muligheten, ifølge Petter. Slik han gjorde da han som 24-åring ble senterleder i City Syd i Trondheim. Eller da han som 12-åring passet 3 butikker i Porsgrunn mens mamma og pappa var på ferie på Mallorca. Senere har han grepet mang en mulighet, noen av dem kanskje i største laget. Å gripe dagen er en del av årsaken til at han er der han er i dag. Han har våget å sette seg hårete mål. Store, tydelige mål. Felles mål. Der samarbeidet og læringen på veien er vel så viktig som målet i seg selv.

Gode tider for å spare

— Hvert femte år må vi som driver med finans regne med en krise. Det viser historien. Da Black Monday rammet Dow Jones i oktober 1987 var jeg i City Syd. Under finanskrisen i 90-92 var jeg i Steen&Strøm. Senere kom en kraftig justering i 1998 og dot.com-krisen i 2002 før ”the mother of crises” i 2008. Krisene kommer like sikkert som banken, og den gamle regelen om å ha noe i bakhånd når vi rammes er viktig uansett hvor mye penger du har, sier Petter. For folk som beholder jobbene sine er ikke dette en krise. Tvert imot. Vi har en mye lavere boligrente enn normalt, og det er gode tider for å spare. Jeg er ikke den personen som kan fortelle folk hvor de skal plassere pengene sine.

Mange sverger nå til aksjefond, og Finansportalen viser til aksjefond med god avkastning etter nyttår. Det er nok av dem som drømmer om å være han luringen som kjøpte på bunn og ble med til himmels. Vi må regne med store svingninger også fremover. Uansett hva slags sparing du velger, bør det være langsiktig sparing. Det viktige er at pengeplassering ikke ødelegger nattesøvnen, sier Petter.

Selg de bæra du har …

— Det er viktig å ikke bli slått ut av nederlagene. Det er en del av finansverdens natur at du av og til går på en smell økonomisk. Da gjelder det å ta utgangspunkt i hva du har og gjøre det beste ut av det, sier Petter og forteller om da han ble kåret til Porsgrunns beste jordbærselger. På sitt beste solgte han 2400 kurver per dag mens kompisene hans var på stranda og slappet av. Om kvelden kjørte pappa og han to og en halv time til Arendal for å hente nye bær. Det var under en sånn tur at faren lærte han det han senere har kalt jordbærfilosofien: Du må selge de bæra du har, det er de eneste bæra du kan selge. Ifølge Petter betyr det at hvis du bruker tida til å tenke på hva alle andre har og aldri er fornøyd med din egen situasjon, vil du aldri bli lykkelig.

Hyggelig halvår for Choice

Petter selv får daglige rapporter om sine egne plasseringer, og 2009 har så langt vært et hyggelig år. Han roser medarbeiderne i Choice for framgangen, han er ikke i tvil om at de er den viktigste ressursen i selskapet. Kjeden har 4,1 prosent sykefravær så langt i år, og det er lavere enn alle konkurrentene.

Tidenes investeringsmulighet

— Jeg liker å være optimist, og tror vi står foran gode tider igjen. Pilene snur, og den neste store bevegelsen i aksjemarkedet kommer til å være opp. Om noen år vil vi se tilbake på 2009 som tidenes investeringsmulighet. Samtidig må vi nok regne med at det kortsiktige markedet vil være ruglete. Det vil komme korreksjoner. Det gjelder å ikke satse mer enn at du sover godt om natta. Det handler jo til syvende og sist om å gjøre det beste ut av det når vi opplever sånne perioder som vi har hatt det siste året. De bæra du har er som sagt de eneste bæra du kan selge. Uansett om det går oppover eller nedover.

↑ Tilbake