TOTAL kommunikasjon
Camilla Colletts vei 1
0258 Oslo
Mobil: 920 80 380
bernt @ total-kommunikasjon.no
De jobber i symbiose. Begge gjør alt. Research før og under skrivingen. Skriver alle scener. Retter hverandres tekster. Fortviler når deres kjæreste karakterer er ute på tynn is.
Det mangler bare at de har felles mareritt om natten. Det er nemlig sterke saker ekteparet Alexandra og Alexander Ahndoril tar før de legger seg. Hva med å skrive en scene der du finner hodet i den ene enden av rommet og kroppen i den andre, begge godt marinert i en fersk blodpøl? De vet ikke selv hvor mange som myrdes i bok nummer fire, bare at den sannsynligvis er den mest bestialske, voldelige, forjævlige i det Keplerske eventyret om Joona Linna. Hvordan blir disse helvetes scenene til?
– Det begynner med at vi snakker sammen, diskuterer frem og tilbake, for å finne frem til hjertet i historien. Da er vi inne på hvilke tema det er aktuelt å kjøre kniven inn i. Svensk flyktningpolitikk, for eksempel. Eller kanskje maktmisbruk på rettspsykiatriske anstalter? Begge temaer tas opp i Sandmannen. Når hjertet er på plass, planlegger vi det som kalles intrigen. Sandmannen handler om møtet mellom Joona og Jurek, hvordan Jurek har blitt den han er, og undercoverhistorien med sirenen Saga Bauer i hovedrollen. Hver eneste scene skrives på et ark, og innholdet er ikke statisk. Intrigen holdes levende til vi er i mål, sier Kepler. Så symbiotisk at vi bare er nødt til å tro på dem.
Alexandra hadde faktisk mareritt da det gikk en kule varmt i skrivingen av Sandmannen, så sterkt lever de med karakterene sine. De utsetter dem for umenneskelig motstand, og tvinger dem ut på den tynneste is, helt på grensen for hva et menneske kan tåle. Det må til for at redningen skal bli underbar. De vil alltid at det skal gå bra, men må en karakter dø, så må den det. Og de får sine yndlinger når intrigen skrider frem. Denne Reidar Frost, for eksempel. En livsnyter som hadde alt. Og mistet alt. Men kanskje han har en fremtid?
– Det er viktig at det er høyt tempo, det er vårt kjennetegn. Bøkene om Joona Linna skal være en bladvendare, leseren skal få følelsen av å fly fremover, derfor vil det alltid være et tankekors hvor mye resonnement som kreves i den enkelte scene. Korte kapitler skaper en hurtig, jevn rytme, og vi legger ikke skjul på at vi henter mye inspirasjon fra filmer, sier Kepler. Vold er en annen viktig ingrediens, å beskrive den er en måte å forstå verden på. De har sett mange skrekkfilmer, lest mye om seriemordere, mye av Sandmannen er bygd på skrekkelige filmer og uhyggelige bøker. Det er uten tvil en styrke å være to når de skal beskrive så mye ondskap som Jurek har tilegnet seg. Halvparten av Kepler hadde ikke klart det alene.
De har lovt oss fire bøker til om Joona Linna, helten som har mistet alt når Sandmannen avsluttes. De utsetter han for det verste vi kan tenke oss, bit for bit tas ifra han når han må ta oppgjøret med den eneste han frykter. Joona viser seg å være et komplekst menneske, han våger ikke komme for nær Jurek, men sender en sirene, som skal lure Jurek med sin list og skjønnhet. Hun havner i et ubeskrivelig inferno, og vi får innsyn i hva som skjer med et menneske som slipper en dødskynisk psykopat inn i hodet sitt. Hvordan i pokker orker dere å plassere deres kjæreste karakterer i Sodoma og Gomorra, Kepler?
– Slutten på Sandmannen er et vendepunkt for Joona. Vel og merke hvis han kommer seg ut i andre enden. Han må kanskje begynne på noe nytt, ta veien et nytt sted, trene seg opp igjen. Det eneste som er sikkert er at historien hans skal fortsette. Vi er på pratstadiet med bok nummer fem, men stresser ikke. Vi har en bra ide, og noen nye personer i ermet, sier Kepler entusiastisk. Godt nytt for Keplerfans, altså. Det kommer mer, men først skal du lese Sandmannen og bite ned noen negler, svi av noen netter og kave deg gjennom noen mareritt a la Alexandra Ahndorils. Mareritt om mord, vold og faenskap. Og om å bygge sitt liv på sandgrunn. Alt sammen skrevet som et voksent eventyr fra virkeligheten. Det er en kunst å levere krim i eliteserien. Kepler kan kunsten.