TOTAL Kommunikasjon
  1. Om TOTAL
  2. Tjenester
  3. Tekster
  4. Kunder
  5. Hjelpere
  6. Stedet for deg som elsker å skrive
  7. Skrivekurs i Firenze?
  8. Kontaktinformasjon

    TOTAL kommunikasjon
    Camilla Colletts vei 1
    0258 Oslo
    Mobil: 920 80 380
    bernt @ total-kommunikasjon.no

  1. Bokomtaler
  2. Forfatterintervjuer
  3. Intervjuer
  4. Kundemagasiner
  5. Produkttekst
  6. Bøker
  7. Skjønnlitterær tekst
  8. Reisesaker
  9. Portretter
  10. Pressemeldinger

Forfatterintervju: J.K. Rowling

Tankevekkende av Rowling:

En bok om å bry seg

J.K. Rowling Den tomme stolen er en stor roman om livet i en liten by. En roman om å ta ansvar. Både for seg selv og andre som ikke har det så bra. J.K. Rowling er overbevisende i sin første ”voksenroman”!

Selvsagt finner du ekkoet av Harry Potter i Rowlings første ”voksenroman”. Tenåringer i drift, og moral som gjennomgangsmelodi. Men Den tomme stolen handler først og fremst om klasseforskjeller. Vi er i lille Pagford, en tilsynelatende landsbyidyll vest i England. I starten nærmest en landlig komedie, men etter hvert lokale konflikter som snur opp ned på begrepet ”rett og galt”. En konstant overraskende fortelling fra en storyteller som kan det med å provosere og utfordre våre tradisjonelle oppfatninger!

Panisk paranoia

Barry Fairweather har vokst opp i the Fields, en slags landlig ghetto som middelklassen i Pagford mest av alt ønsker å kvitte seg med. Fattige barn fra denne ghettoen går på skole i Pagford, og landsbyen støtter en klinikk for narkomane, de fleste av dem fra the Fields. Når Barry plutselig dør, etterlater han seg et ledig sete i Sognerådet og en landsby i sjokk. Nå kommer fordommene til overflaten, og det er i middelklassen de mest sjokkerende er i drift. Det fører til at lille Pagford går inn i et panisk paranoia som består av krig, raseri og tragedie på flere plan.

Dickenske beskrivelser

Vi følger livet i flere ulike familier, alle med trøblete tenåringer. Holdninger tyter opp til overflaten, fasadene bryter sammen, og det er lett å le av miljøet, av karakterene, men det er alvor. Vi inviteres inn i hodene til karakterene, ser grunner til at de er som de er, gjør som de gjør. Det menneskelige er nærværende, det er noe Dickensk over måten Rowling skriver på, humoren, den sosiale omsorgen, de instenst virkelige karakterene, enten det er heroinjunki Terri Weedon, datteren Krystal eller ekteparet som driver kolonialbutikken.