TOTAL kommunikasjon
Camilla Colletts vei 1
0258 Oslo
Mobil: 920 80 380
bernt @ total-kommunikasjon.no
Hva er drivkraften til en morder? Viveca Sten skriver om mennesker på stengrunn i skjærgårdsidyllen Sandhamn utenfor Stockholm. Sverige elsker bøkene hennes. Nå står Norge for tur.
Alle de fem romanene i det svenskene nå kaller Sandhamn-serien har skjærgården utenfor Stockholm som utgangspunkt. Det hele begynte i 2008 og er nå en årlig tradisjon. Viveca Sten leverer. Hvert eneste år. Skrivingen hennes har en bestemt årssyklus. Bøkene har en morder med en spesiell drivkraft, og Viveca har et hemmelig nøkkelord som preger hver enkelt bok. Hun er jurist, men det har du kanskje allerede skjønt. En kreativ systematiker, sier de som kjenner henne best.
– Ideen til I natt er du død er et produkt av noe jeg opplevde i barndommens Sandhamn. Et bilde av alvorlige, grønnkledde menn i kanoer. Kystjegere fra Korsö militærleir, det var som om de kom fra en helt fremmed planet, sier Viveca. For noen år siden kom bildet tilbake: Nittenåringer, som brytes ned for å bygges opp. Hva hvis du bare bryter ned? Hun begynte å researche kystjegerne på syttitallet, og forstod at hun hadde «en god sak». Hun ville illustrere hvor ille det kan gå, og «den gode saken» ble til en krimroman som har tatt leserne med storm.
Utgangspunktet er alltid Sandhamn, der hun har opplevd sommer så lenge hun kan huske. Først skulle jurist Nora Linde greie seg alene, men Viveca skjønte fort at hun trengte en politiinspektør. Slik ble barndomsvennen til Nora, Thomas Andreasson, til. En kompis du kan tenke deg å ta en øl med etter jobben, leserne bare elsker han. Både Nora og Thomas har sine personlige utfordringer, Nora er nyskilt fra Henrik og Thomas har flyttet sammen med Pernilla igjen, etter at de har bodd fra hverandre en stund. Viveca har skapt to spill levende karakterer, ikke litterære sjablonger som det dessverre er for mange av.
– Min krim er ikke hardkokt, men basert på hvordan livet egentlig ser ut. Karakterene er viktige, enten det er helter eller mordere, og i I natt er du død visste jeg at drivkraften hos morderen var hevn. Den som tar hevn på denne måten, må ha spesielle grunner, og disse er det opptil leseren å finne. Jeg legger ut ledetråder, som kan gi leseren en mulighet. Jeg leser selv en god del krim, og liker ikke at morderen bare dukker opp plutselig på slutten, sier Viveca.
Hun er en djevel til å researche, og under researchen fikk hun tillatelse fra Forsvaret til å gå i land på Korsö. Hun gjorde seg kjent med øya, gikk opp stiene, hun må vite hva hun skriver om. Hun leste bøker, snakket med gamle soldater og kvalitetssikret informasjonen hun så elegant leverer i de avsnittene som handler om dagboken til en soldat. Dagboken gjør det spennende, vi pendler mellom politiarbeidet til Thomas og dagbokens grusomme skildringer, og nettopp spenning var Vivecas nøkkelord da hun skrev I natt er du død.
– Jeg skriver gjerne synopsis et par år før jeg begynner å skrive, og selve prosessen med skrivingen har en tydelig syklus. Jeg råskriver fra juni til oktober, så ser redaktøren på det før jeg bearbeider igjen i november/desember. Etter at forlaget igjen har sett på det, går vinteren med til pirk. Jeg elsker å pirke, holde på med detaljer, få teksten til å flyte, sier jurist Sten. Men ikke misforstå, når historien plutselig vokser frem på egen hånd, lar hun den bare vokse, det er en del av det å være forfatter. Når våren kommer, er boken klar for trykking. Og etter hvert lansering. Før hun igjen går i gang med et nytt manus …
Hun er forfatter på heltid nå, det ble hun etter å ha levert sin fjerde bok. Før det skrev hun sent på kvelden og grytidlig på morgenen. Juristen prøvde å leve to parallelle arbeidsliv lenge, men innså etter hvert at hun var blitt krimforfatter. Nå elsker hun det livet hun har valgt. Å kunne styre sin egen tid. Å ha tid til sine tre høyt elskede barn og mann. Å kunne stå på ski nedover bratte alpefjell. Å reise, utforske, lære enda mer om byer hun er glad i. Men først og fremst å skrive. Når sommeren kommer til Sandhamn, er hun i gang igjen. Med nytt manus. Nye mysterier for Nora og Thomas. Og nok en morder med et fordervet liv. På Stengrunn.