TOTAL kommunikasjon
Camilla Colletts vei 1
0258 Oslo
Mobil: 920 80 380
bernt @ total-kommunikasjon.no
Det var mange som fikk seg en tankevekker da Carl Størmer og hans jazzmusikere sto for det faglige innholdet på Brings frokostseminar. Mannen med den fargerike bakgrunnen etterlyste mye mer tilstedeværelse i livet ditt.
Det var samstemt, improvisert jazz, det var en verbal dans uten sidestykke, det var store bokstaver og et sinnrikt engasjement. Men først og fremst var det et forsøk på å få deg til å være til stede der du er. Engasjerte frokostgjester tydet på at Størmer og hans ensemble fikset den biffen. Å starte en mørk, iskald desemberdag på denne måten var en julegave som vil bli husket lenge.
– Ved å være i ytterkanten av mestringssonen er du til stede. Ved å stole på deg selv, ved å lære og eksperimentere, ved følelsen av anerkjennelse. Du må tørre å være til stede. Det handler mye mer om interaksjon enn effektivitet. Hvis Rembrandt hadde jobbet i en bank i dag, hadde han fått beskjed om å spare på malingen. Hvordan kan du da være til stede i det du gjør? Hvis et møte er likt alle andre møter, er det ikke et møte, men et skuespill, sa han og spilte Summertime sammen med sine proffe jazzmusikere.
Han brukte jazz for å visualisere. Skal du improvisere i et jazzensemble, må både du og de andre musikerne være til stede. Det handler om å spille sammen, om å gjøre hverandre gode, tillate hverandre å improvisere, og en solist forventes å ta risiko. Interaksjon kalles det med et fint ord, det blir ofte definert med enda finere ord. Men resepten er såre enkel, ifølge Størmer: Vær til stede. Du trenger ikke planlegge alt til minste detalj.
– Vi er jo født til å improvisere. Men improvisasjon krever evne og vilje til å lytte, et godt samspill, åpenhet i forhold til endring. Erfaring er nyttig nok, men det er dømmekraften i den enkelte situasjon som er avgjørende. Har du båndbredde til virkelig å være til stede, sa han før han igjen viste oss hva improvisert samspill er med All Blues av selveste Miles Davis. Samspill krever overskudd, og forenkling gir overskudd. Tillit gir overskudd. Og best av alt: Entusiasme gir overskudd.
Han har valgt Jazzcode som navn på konseptet, og det er ikke tilfeldig. Koden inneholder blant annet noen tips om hva du kan gjøre før du går på scenen. Om å sette sammen team med felles referanser. Om størrelsen på team, ifølge Størmer er 4 et bra tall. Han mente det er fem ganger så vanskelig å koordinere et team på 5 enn et på 4. Og han var opptatt av «slack», det motsatte av effektivitet. Folk trenger mer slack, og vi må bli mye flinkere til å slurve med det som ikke er viktig …
Det var et fargerikt frokostseminar, vi følte at vi hadde opplevd noe annerledes. Så har da også Størmer en fargerik bakgrunn. Moren var gift med Jan Erik Wold og kjæreste med Kjartan Slettemark. Størmer er trommis, men har kombinert sin musikkarriere med topp utdanning innen økonomi og ledelse ved Columbia University, har jobbet på Wall Street, drevet internettselskap i USA, vært markedsdirektør i Norwegian og holder nå foredrag verden over. Helst med jazzmusikere på scenen, gjerne nye hver gang. Helst uten for mye kontroll. Og jeg husker fortsatt den siste setningen som fløy over lerretet mens ensemblet spilte låten «All the things you are»: Hva er ditt instrument?